SKARGI I WNIOSKI
Skargi i wnioski
Zarządzenie Nr 27/2019 Dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej z dnia 27 grudnia 2019r.
w sprawie: wprowadzenia “Regulaminu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej”
Na podstawie Ustawy z dn. 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 2096) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r., Nr 5, poz.46).
zarządza się, co następuje:
§ 1.
Wprowadzam w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej “Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej”.
§ 2.
Zobowiązuję wszystkich pracowników placówki do zapoznania się z “Regulaminem przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej” oraz jego przestrzegania i stosowania.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2020 r. i podlega ogłoszeniu w Księdze Zarządzeń.
Załącznik: Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej, ul. Legionów 131
Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych
w Skarżysku-Kamiennej, ul. Legionów 131
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 2096).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r., Nr 5, poz.46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
- 1.
- Wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
- Dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej – w każdy wtorek w godzinach od 10ºº do 12ºº w gabinecie dyrektora;
- pracowników wyznaczonych imiennie (załącznik nr 1) przez dyrektora szkoły – codziennie w godzinach pracy oraz w każdy czwartek w godzinach od 153º do 17ºº .
- Skargi mogą być wnoszone:
- pisemnie;
- telefonicznie lub za pomocą dalekopisu;
- telefaksem;
- pocztą elektroniczną;
- ustnie do protokołu – załącznik nr 2.
- Pracownik przyjmujący skargę/wniosek potwierdza złożenie skargi/wniosku, jeżeli osoba je wnosząca zażąda potwierdzenia.
- Pracownik przyjmujący skargę/wniosek obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie Dyrektorowi.
- W Zespole Placówek resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej prowadzi się Rejestr skarg i wniosków wg wzoru – załącznik nr 3.
Rejestr skarg i wniosków przechowuje się w sekretariacie szkoły.
- Rejestr skarg i wniosków posiada następujące rubryki:
- liczba porządkowa;
- data wpływu skargi/wniosku;
- data rejestrowania skargi/wniosku;
- adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek;
- informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek;
- termin załatwienia skargi/wniosku;
- imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku;
- data rozpatrzenia;
- krótka informacja o sposobie załatwiania sprawy.
- Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego – anonimy.
- Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
- Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków
- 2.
- Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje Dyrektor.
- Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
- Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, Dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji Placówki, należy zarejestrować,
a następnie pismem przewodnim w terminie 7 dni przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły. - Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać w terminie 7 dni właściwym organom zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
- Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać
w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego. - Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków
- 3.
- Pracownik upoważniony do rozpatrywania skarg/wniosków jest zobowiązany przestrzegać następującej kolejności działań:
- przyjęcie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku;
- analiza treści skargi/wniosku;
- określenie i wyszczególnienie zarzutów;
- w przypadku, gdy z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu – wezwać skarżącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania;
- przeanalizowanie zarzutów w aspekcie prawnym;
- zaplanowanie trybu działań /czynności postępowania wyjaśniającego, w tym:
- ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,
- ustalenie wykazu dokumentów przewidzianych do kontroli, badania,
- przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np. ankiet, listy pytań, kwestionariusza wywiadu, arkusza diagnostycznego, itp.,
- w przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie przygotować zawiadomienie o przedłużeniu okresu rozpatrywania skargi/wniosku wraz
z podaniem przyczyny i planowanego terminy zakończenia; - analiza zebranych materiałów w postępowaniu wyjaśniającym, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów;
- opracowanie projektu odpowiedzi na skargę/ wniosek;
- sformułowanie wniosków do dalszej pracy celem poprawy wskazanego obszaru pracy szkoły, w przypadku, gdy skarga / wniosek były zasadne.
- 4.
- Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następują dokumentację:
- oryginał skargi/wniosku;
- notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego;
- materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku;
- odpowiedź do skarżącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;
- inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
- Zawiadomienie o załatwienia wniosku/skargi zawiera:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi;
- wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się
do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku; - podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej
do załatwienia skargi/ wniosku, a w przypadku, gdy zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego odpowiedź opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym;
- zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi/wniosku powinno zawierać oprócz zapisów, jak w punktach 1-3, uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239 1 kpa.
- W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę (chodzi oczywiście o pierwszą skargę), a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności, organ właściwy do rozpatrzenia tej skargi może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednia adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.
- Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
- 5.
- Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
- Skargę/wniosek rozpatruje się:
- do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;
- do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;
- do dwóch miesięcy gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana, po wcześniejszym powiadomieniu wnioskodawcy lub skarżącego.
- Do siedmiu dni należy:
- przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego
lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu; - przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości;
- przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów;
- przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku
z podaniem powodów tego przesunięcia; - zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;
- udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
- W razie niezałatwienia skargi/ wniosku w terminie stronie służy zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia.
Załączniki:
- protokół przyjęcia skargi ustnej;
- protokół przyjęcia skargi ustnej z potwierdzeniem;
- notatka służbowa;
- imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków;
- wzór rejestru skarg i wniosków.
Skarżysko-Kamienna, 27.12.2019
Dyrektor
Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych
w Skarżysku-Kamiennej
Załącznik nr 1
do Regulaminu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych
w Skarżysku-Kamiennej, ul. Legionów 131
Protokół przyjęcia skargi ustnej
w dniu ……………………………………., godzina …………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………
(nazwisko i imię oraz stanowisko pracownika przyjmującego skargę)
………………………………………………………………………………………………………………………………………
(nazwisko i imię oraz adres osoby wnoszącej skargę)
zarzut | argumenty, fakty, data | źródła informacji |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wykaz dokumentów (kopii) załączonych do skargi
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………. ……………………………………………..
( podpis osoby wnoszącej skargę ) ( podpis pracownika przyjmującego skargę)
Załącznik nr 2
do Regulaminu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych
w Skarżysku-Kamiennej, ul. Legionów 131
Protokół przyjęcia skargi ustnej
W dniu……………………. Pan/Pani……………………………………………………..
zamieszkały
………………………………………………………………………………………………..
tel.
……………………………………………………………………………….………………..
Złożył(a) skargę dotyczącą
………………………………………………………………………………………….
Do skargi załączono następujące dokumenty:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………. ……………………………………………..
( podpis osoby wnoszącej skargę ) ( podpis pracownika przyjmującego skargę)
Załącznik nr 3
do Regulaminu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych
w Skarżysku-Kamiennej, ul. Legionów 131
Notatka służbowa
Z postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez
………………………………….………………………………………………………………
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
w sprawie skargi nr……………………………………………………………………………
złożonej przez………………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko osoby wnoszącej skargę)
a dotyczącej: ( wskazać zarzuty )
- ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- .………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
W trakcie postępowania wyjaśniającego podjęto następujące czynności:
- ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- .………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie przeprowadzonych czynności ustalono:
(podać stan faktyczny i odniesienia do stanu prawnego z podstawą prawną)
- ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- .………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
W czasie badania sprawy poczyniono następujące spostrzeżenia:
- ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- .………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wobec powyższego należy:
- ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- .………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………..……………
(podpis, stanowisko służbowe)
Załącznik nr 4
do Regulaminu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych
w Skarżysku-Kamiennej, ul. Legionów 131
Załącznik nr 5
do Regulaminu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych
w Skarżysku-Kamiennej, ul. Legionów 131
Rejestr skarg i wniosków | |||||
L.p. | Data wpływu | Data zarejestrowania | Adres osoby lub instytucji wnoszącej | Skarga/ wniosek dotyczy: | Termin załatwienia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WYKAZ PRACOWNIKÓW
UPOWAŻNIONYCH DO PRZYJMOWANIA SKARG I WNIOSKÓW
w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej
Lp. | Nazwisko i imię pracownika | stanowisko | termin | uwagi | |
od dnia | do dnia | ||||
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski
w każdy wtorek
w godzinach od 10ºº do 12ºº
w imieniu Dyrektora
skargi i wnioski przyjmowane są
w każdy czwartek w godzinach od 153º do 17ºº
Poniżej do pobrania dokument dot. skarg i wniosków